کتاب 7 نکته طلایی
در طراحی ساختمان‌های مسکونی

با مطالعه این کتاب نکات بسیار مهمی درباره طراحی ساختمان‌های مسکونی و اینکه چطور باید پروژه‌های اجرایی خودتان را طراحی کنید، یاد خواهید گرفت.

کتاب طراحی ساحتمان های مسکونی
تعداد واحد در هر طبقه

دوره جعبه سیاه معماری (جلسه پنجم)

  • چند طبقه می‌توان ساخت؟

  • تعداد طبقات مجاز یک ساختمان چقدر است؟

  • در هر طبقه، چند واحد می‌توان ساخت؟

  • واحدهای مسکونی را چندخوابه طراحی کنیم؟

  • ساختمان یک واحدی بهتر است یا ساختمان دو واحدی؟

  • آیا برای ساختمان مسکونی زیرزمین هم طراحی کنیم یا خیر؟ و…

اگر می‌خواهید پاسخ سوالات بالا و خیلی چیزهای دیگر درباره تعداد طبقات مجاز یک ساختمان و تعداد واحدها در هر طبقه را بدانید، این آموزش را با دقت دنبال کنید. همچنین درباره موضوع مهم طراحی ساختمان‌های دو واحدی در زمین‌های شمالی و جنوبی و بهترین حالت برای طراحی 2 واحد مسکونی در هر طبقه از ساختمان صحبت می‌کنیم. در بخش پایانی جلسه امروز درباره تعداد اتاق‌خواب‌ها در هر طبقه هم توضیحاتی را داده‌ام که می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. بنابراین آموزش این جلسه را با دقت بالایی تماشا کنید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تعداد طبقات مجاز یک ساختمان

هنگامی که قصد احداث یک ساختمان را داریم، اولین سوالی که پیش می‌آید این است که چند طبقه می‌توانیم بسازیم؟

شاید تا حالا شنیده باشید که اگر عرض کوچه، کمتر از 6 متر باشد، طبقات مجاز برای ساخت ساختمان دو طبقه است و این ساختمان زیرزمین هم می‌تواند داشته باشد. یا اگر عرض کوچه 6 تا 8 متر باشد، تعداد طبقات مجاز برای ساختمان سه طبقه به همراه زیرزمین یا دو طبقه روی پیلوت است! ولی واقعیت این است که این جملات درست نیستند و نمی‌توان تعداد طبقات مجاز یک ساختمان را اینگونه بدست آورد!

در مورد تعداد طبقات مجاز یک ساختمان، نمی‌توان یک نظر قطعی و مشخص داد، چرا که ما تصمیم گیرنده اصلی درباره تعداد طبقات یک ساختمان نیستیم! درواقع این ضوابط شهرداری و شهرسازی هر منطقه هست که مشخص می‌کند در هر منطقه چند طبقه روی پیلوت مجاز هستیم طراحی و احداث کنیم.

تعداد طبقات مجاز یک ساختمان

یک راه ساده برای اینکه متوجه شویم چند طبقه می‌توانیم بسازیم

اگر قصد ساخت‌وساز دارید و نمی‌دانید که تراکم مسکونی منطقه شما چقدر است یا هنوز به شهرداری مراجعه نکردید و پیش‌نویس پروانه ساختمان هم ندارید، نگران نباشید!

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای اینکه متوجه شوید چند طبقه می‌توانید بسازید و ضریب سطح اشغال زمین شما چقدر هست، این است که اگر در کوچه شما ساختمان تازه‌سازی هست، از اطلاعات آن ساختمان برای تعیین تعداد طبقات مجاز و سطح اشغال و حداکثر پیشروی اضافه استفاده کنید.

به‌عنوان‌مثال اگر در مجاورت شما یک ساختمان 5 طبقه روی پیلوت ساخته شده است، شما هم حتما می‌توانید 5 طبقه روی پیلوت بسازید. از آنجایی که در برخی زمان‌های خاص (معمولا پایان سال) و در برخی مناطق ممکن است شهرداری اقدام به فروش تراکم اضافه کند، شاید حتی بتوانید یک یا دو طبقه هم بیشتر از همسایه‌های خود ساختمان بسازید. البته به‌شرطی که شهرداری منطقه موافقت کند و طراحی پلان پروژه هم طوری باشد که از لحاظ تأمین پارکینگ مستقل برای هر واحد هم مشکلی نداشته باشید.

 

تعداد طبقات مجاز در یک زمین 200 متری

به‌عنوان مثال یک زمین 200 متری با عرض 10متر و طول 20متر را درنظر بگیرید. فارغ از عرض معبر و کوچه‌ای که این زمین در آن واقع شده است، در یک منطقه ممکن است به شما اجازه ساخت آپارتمان در چنین زمینی را ندهند و فقط مجاز باشید به صورت ویلایی و حداکثر در دو طبقه در این زمین ساخت‌وساز انجام دهید. همین زمین با همین ابعاد در منطقه دیگری ممکن است اجازه احداث آپارتمان به‌صورت 6 طبقه روی پیلوت را دریافت کند.

اهمیت و نقش پارکینگ مستقل در تعداد طبقات و تعداد واحدهای یک ساختمان

در ادامه به‌طورمفصل بررسی خواهیم کرد که یکی از شروط اصلی برای ساخت آپارتمان‌های مسکونی، تأمین پارکینگ مستقل به‌ازای هر واحد مسکونی است. مثلا اگر قرار باشد در یک زمین 200 متری، 6 طبقه روی پیلوت و در هر طبقه یک واحد مسکونی طراحی کنیم، حتما باید 6 جای پارک مستقل و بدون مزاحمت در پارکینگ ساختمان داشته باشیم. درغیراین‌صورت اجازه ساخت 6 طبقه را نخواهیم داشت! مگر اینکه دو طبقه را به‌صورت دوبلکس بسازیم. یعنی با اینکه 6 طبقه روی پیلوت ساخته‌ایم ولی درواقع 5 واحد مسکونی داریم، چون یکی از واحدها در دو طبقه و به‌صورت دوبلکس طراحی شده است.

 

در هر طبقه از ساختمان، چند واحد بسازیم؟

همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مالکین و سازندگان ساختمان، پیش از اینکه تصمیم به طراحی و ساخت بنا کنند، تعداد طبقات مجاز ساختمان و تعداد واحدها در هر طبقه است. در ادامه به این سوال کلیدی پاسخ می‌دهیم. در هر طبقه ساختمان مسکونی چند واحد آپارتمان طراحی کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید ساخت‌وساز آپارتمان در شهرهای مختلف ایران یکی از پرسودترین کارها است و با توجه به تورم بالا در صنعت ساختمان، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها برای جانماندن از تورم، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و ساخت‌وساز است. بدیهی است که همه مالکین و سازندگان ساختمان (مخصوصاً بساز بفروش‌ها!) دوست دارند بیشترین سود ممکن را از احداث و فروش آپارتمان‌ها کسب کنند. برای همین سعی می‌کنند تمام جوانب کار را بسنجند و از افراد زیادی هم در این مورد مشورت می‌گیرند.

اما واقعاً بهترین معیار برای تعداد طبقات یک ساختمان و تصمیم‌گیری درباره تعداد واحدها در هر طبقه و متراژ آن‌ها چیست؟

تعداد واحدها در هر طبقه از یک آپارتمان مسکونی معمولاً با نظر مستقیم مالک و به پیشنهاد وی انجام می‌شود؛ اما وظیفه ما به عنوان یک معمار متخصص چیست؟ اگر کارفرما از ما در این زمینه کمک و مشاوره خواست، چطور می‌توانیم به وی در انتخاب بهترین گزینه ممکن کمک کنیم؟

توجه به محدودیت‌ها بنا، دسترسی‌های زمین، موقعیت ساختمان (شمالی یا جنوبی) و… به ما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را درباره تعداد واحدها در طبقه بگیریم.

 

از ساختمان یک واحدی تا ساختمان 4 واحدی

جدا از ضوابط شهرداری هر منطقه، تصمیم‌گیری برای اینکه در هر طبقه چند واحد مسکونی بسازیم، به‌عوامل مختلفی بستگی دارد. چرا می‌گویم جدا از ضوابط شهرداری و شهرسازی؟ چون گاهی ضوابط شهرداری در یک منطقه همان‌طور که تعداد طبقات را برای مشخص می‌کند، با توجه به تراکم جمعیتی منطقه می‌تواند تعداد واحدها در هر طبقه را هم برای ما مشخص کند!

اما خیلی از موارد هم پیش می‌آید که ما به‌عنوان مالک ساختمان می‌توانیم انتخاب کنیم که هر طبقه چند واحد مسکونی بسازیم. اجازه بدهید برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید، یک مثال بزنم.

فرض کنید یک زمین 400 متری با سطح اشغال 60درصد داریم. فارغ از شمالی یا جنوبی بودن زمین، احتمالا در هر طبقه از چنین ساختمانی می‌توانیم حدود 280 متر مربع زیربنا داشته باشیم. حالا ما به‌عنوان مالک یا طراح، حداقل چهار گزینه محتمل زیر را پیش رو داریم.

1- یک واحد مسکونی در هر طبقه

در این حالت می‌توانیم در هر طبقه یک واحد مسکونی 280 متری 4 خوابه با نشیمن خصوصی مجزا و بالکن‌های بزرگ طراحی کنیم. چنین واحدی جزو واحدهای نسبتا گران و لاکچری خواهد بود و می‌توانیم برای هر واحد مسکونی دو یا سه پارکینگ مستقل طراحی کنیم.

2- دو واحد مسکونی در هر طبقه

در این حالت می‌توانیم در هر طبقه دو واحد مسکونی 140 متری طراحی کنیم. این واحدها می‌تواند به‌صورت سه‌خوابه طراحی شود. چنین ساختمانی جزو واحدهای مسکونی متوسط رو به بالا محسوب می‌شود که باتوجه به سه‌خوابه بودن، ارزش خرید نسبتا بالایی دارد.

3- سه واحد مسکونی در هر طبقه

در این حالت می‌توانیم در هر طبقه سه واحد مسکونی به مساحت حدودی 85 متر مربع طراحی کنیم. این واحدها دو خوابه خواهند بود و از نظر قیمتی در رنج متوسط دسته‌بندی می‌شوند.

4- چهار واحد مسکونی در هر طبقه

در این حالت می‌توانیم در هر طبقه 4 واحد مسکونی با مساحت تقریبی 65 تا 70 مترمربع طراحی کنیم. این واحدها بسته به متراژ نهایی و نورگیری آن می‌تواند به‌صورت یک خوابه یا دو خوابه طراحی شود. البته بحث تأمین پارکینگ مستقل هم در همه حالت‌های ذکر شده وجود دارد و باید به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد.

 

عوامل تأثیرگذار در تعیین تعداد واحدها در هر طبقه

همانطور که در مثال بالا دیدیم، ممکن است ما گزینه‌های مختلفی داشته باشیم که در هر طبقه چند واحد بسازیم؟ و باید بهترین تصمیم ممکن را برای تعداد واحدها در هر طبقه بگیریم.

مهم‌ترین عوامل در تعیین تعداد واحدها در هر طبقه 5 مورد زیر است:

  • 1- موقعیت قرارگیری زمین در شهر

  • 2- مساحت زمین و درصد سطح اشغال مجاز

  • 3- موقعیت زمین (زمین شمالی یا زمین جنوبی)

  • 4- ابعاد و اندازه طول و عرض زمین (بَرِ زمین)

  • 5- محدودیت در تأمین پارکینگ

در ادامه به‌طور دقیق‌تر هرکدام از مواردی را که در انتخاب تعداد واحدها در یک ساختمان مسکونی نقش دارند را بررسی می‌کنیم:

 

1- موقعیت قرارگیری زمین در شهر

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب تعداد واحدها در هر طبقه از یک مجتمع مسکونی باید در نظر گرفت، موقیت قرارگیری ساختمان در شهر است. اینکه ساختمان ما قرار است در کدام منطقه شهر و برای چه سطحی از افراد جامعه ساخته شود.

خیلی از مالکین دید اشتباهی نسبت به این موضوع دارند. خیلی از آن‌ها فکر می‌کنند واحدهای کوچک‌تر، راحت‌تر و سریع‌تر به فروش می‌رسد. در صورتی که ساختمان‌های با تعداد واحد کمتر و مساحت مفید بیشتر از ارزش بسیار بالایی نزد مردم برخوردار است.

توجه داشته باشید مخصوصاً اگر ساختمان در مناطق بالاتر از متوسط شهر قرار دارد، حتماً به کارفرما پیشنهاد دهید، حداقل تعداد واحد در هر طبقه را با مساحتی بزرگ‌تر احداث کند.

واحد با زیربنای بیشتر امکان طراحی بهتر را به شدت گسترده می‌کند و قدرت مانور شما را به عنوان طراح افزایش می‌دهد.

به کارفرما توضیح دهید که همیشه کسانی هستند که خواهان واحدهای بزرگ‌تر و خاص‌تر هستند. حتی واحدهای آپارتمانی با مساحت 400 متر به‌راحتی و با قیمت بیشتر به فروش می‌رسد. افراد زیادی را می‌شناسم که به شدت خواهان آپارتمان، با مساحت‌های بالا هستند. شما هم اگر از مشاورین املاک مختلف سؤال کنید خواهید دید برخلاف تصور، تعداد این افراد آنچنان هم کم نیست.

ضمن اینکه در ساخت تعداد واحدهای کمتر و با مساحت بیشتر، هزینه اجرا مخصوصاً در قسمت تجهیزات و طراحی داخلی به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

 

2- مساحت زمین و درصد سطح اشغال مجاز ساختمان

یکی دیگر از موارد تأثیرگذار در تعداد واحدها در هر طبقه از ساختمان، مساحت زمین و میزان سطح اشغال مجاز در هر طبقه است. به عنوان مثال اگر زمینی به مساحت 150 متر داشته باشیم، سطح اشغال ما در هر طبقه حدود 100 مترمربع می‌شود و امکان طراحی بیشتر از یک واحد در هر طبقه عملاً وجود ندارد و حتماً باید در هر طبقه یک واحد طراحی کنیم.

حال اگر زمینی به مساحت 250 متر در اختیار داشته باشیم گزینه 2 واحد در هر طبقه به شدت وسوسه انگیز است. در این حالت می‌توانیم در هر طبقه یک واحد با مساحت مفید حدود 150 مترمربع طراحی کنیم و یا 2 واحد با مساحت حدود 75 مترمربع!

این انتخاب‌ها با افزایش مساحت زمین و سطح اشغال در هر طبقه افزایش پیدا می‌کند که توجه به مواردی که در ادامه ذکر می‌شود می‌تواند برای انتخاب گزینه بهتر کمک کند.

 

3- موقعیت زمین (زمین شمالی یا زمین جنوبی)

توجه به شمالی یا جنوبی بودن زمینی که قصد احداث ساختمان در آن را داریم نیز نکته دیگری است که در تعداد واحدهای هر طبقه تأثیرگذار است.

همانطور که می‌دانید در ساختمان‌های جنوبی امکان نورگیری مستقیم و کامل از هر دو جبهه شمال و جنوب وجود دارد؛ اما در ساختمان‌های شمالی نمی‌توان در انتهای بنا با توجه به مشرفیت به ساختمان پشتی از حداکثر نور و پنجره‌های بلند استفاده کرد و معمولاً نور فضاهای انتهایی در چنین ساختمان‌هایی از طریق پنجره‌هایی که به نورگیر باز می‌شوند و از کف حداقل 170 سانتی‌متر فاصله دارند (O.K.B = 170 cm) تأمین می‌شود.

بنابراین در مثال قبلی اگر زمین ما 250 مترمربع مساحت داشته باشد و جنوبی باشد امکان طراحی 2 واحد در هر طبقه وجود دارد، اما اگر همین ساختمان شمالی باشد بهتر است یک واحد در هر طبقه طراحی شود.

طراحی پلان ساختمان

طراحی ساختمان در زمین شمالی

 

طراحی پلان ساختمان

طراحی ساختمان در زمین جنوبی

 

 

 

4- ابعاد و اندازه طول و عرض زمین (بَرِ زمین)

در کنار توجه به مساحت زمین و شمالی یا جنوبی بودن آن، عرض زمین مورد نظر نیز به‌شدت در تعداد واحدها در هر طبقه تأثیرگذار است.

اجازه دهید باز هم با ذکر مثال این موضوع را بررسی کنیم:

یکی از عواملی که در طراحی ساختمان با تعداد واحدهای بیشتر از یک واحد در هر طبقه باید در نظر گرفت، هم ارزش بودن واحدها از نظر نورگیری و کیفیت فضاهای داخلی است.

در مثال فوق در زمین 250 متری جنوبی اگر واحدها را به‌صورت شمالی – جنوبی طراحی کنیم، درست است که می‌توان دو واحد را دقیقاً مشابه هم و به صورت قرینه طراحی کرد، اما بدیهی است که واحد مشرف به حیاط که از نور جنوب برخوردار است، ارزش بالاتری دارد.

حال برای اینکه ارزش هر دو واحد یکسان باشد و کیفیت فضاهای داخلی افزایش پیدا کند، بهتر است 2 واحد در کنار یکدیگر، به گونه‌ای که هرکدام نصف عرض زمین و تمام طول سطح اشغال را در اختیار داشته باشند طراحی شوند. در این صورت 2 واحد باز هم قرینه یکدیگر هستند، منتها در طول!

در این صورت حتی می‌توان ساختمان‌های شمالی را به صورت 2 واحد در هر طبقه و بدون افت کیفیت فضاهای داخلی طراحی کرد.

طراحی ساختمان 2واحدی

بهترین حالت طراحی ساختمان دو واحدی

 

اما نکته مهم و تأثیرگذار در این نوع طراحی، عرض زمین است. معمولاً اگر عرض زمین کمتر از 12 متر باشد، امکان چنین طراحی از ما گرفته می‌شود. چون باتوجه به ضخامت دیوارهای بیرونی و داخلی امکان طراحی واحدهی 2 خوابه و با کیفیت مناسب وجود ندارد.

اما طراحی به صورت 2 واحد در هر طبقه در زمین‌هایی که حداقل 12 متر عرض دارند توصیه می‌شود. حتی در زمین‌های شمالی! و این یکی از مزیت‌های مهم زمین‌های با عرض زیاد برای کسانی است که می‌خواهند تعداد واحد بیشتری را در ساختمان داشته باشند.

 

5- محدودیت در تأمین پارکینگ

محدودیت در تأمین تعداد پارکینگ مورد نیاز در طراحی ساختمان، با توجه به ضوابط و استانداردها یکی از عوامل مهم دیگر در تعیین تعداد واحدهای مسکونی در هر طبقه از ساختمان است.

همانطور که می‌دانید در طراحی پلان، باید به ازای هر واحد مسکونی یک جای پارک بدون مزاحمت در نظر گرفت که همین موضوع می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در تعداد واحدها در هر طبقه داشته باشد.

در مثال‌های فوق اگر بخواهیم در زمین 250 متری خود در هر طبقه 2 واحد احداث کنیم، اگر تعداد طبقات ما 3 طبقه روی پیلوت باشد، شاید بتوان در پارکینگ با کمی زحمت 6 جای پارک بدون مزاحمت طراحی کرد؛ اما اگر تعداد طبقات روی پیلوت 4 طبقه یا بیشتر باشد، در آن‌صورت طراحی 8 یا 10 جای پارک بدون مزاحمت در پارکینگ عملاً وجود ندارد؛ که در این حالت 2 راه بیشتر نداریم:

  • احدث زیرزمین برای تأمین فضای پارک به تعداد کافی برای هر واحد
  • کاهش تعداد واحدها در هر طبقه

حال می‌توانیم با توجه به موارد اشاره شده در بالا تصمیم بگیریم که کدام گزینه بهتر است: احداث زیرزمین یا کاهش تعداد واحدها در هر طبقه!

البته شاید گزینه سومی هم بتوان در نظر گرفت و آن کاهش تعداد واحدها در هر طبقه و احداث زیرزمین برای پارکینگ و انباری برای هر واحد است. در این حالت می‌توان لابی مناسب و زیبا، اتاق سرایداری، فضای نگهبانی، فضای بازی کودکان و فضای سبز کافی در حیاط برای استفاده ساکنین طراحی کرد که در کنار تعداد واحدهای کمتر و با مساحت بیشتر، ارزش ساختمان را به‌شدت افزایش می‌دهد.

البته توصیه می‌کنم در صورت امکان در ساختمان‌هایی که به این صورت طراحی می‌کنید، حتی‌المقدور برای هر واحد بیشتر از یک جای پارک طراحی کنید.

 

ساختمان یک واحدی بهتر است یا ساختمان دو واحدی؟

اگر قصد ساختمان‌سازی داشته باشید، احتمالا با این سوال مواجه خواهید شد که ساختمان یک واحدی بهتر است یا ساختمان دو واحدی؟

مزایای طراحی و ساخت ساختمان با تعداد واحد کمتر و مساحت بیشتر در هر طبقه

دیگر مردم از آپارتمان‌های شلوغ خسته شده‌اند و مدام درگیر عوارض ناشی از زندگی در مجتمع‌های پرجمعیت هستند. اگر به اطراف خود نگاه کنید افراد زیادی را می‌بینید که مدام در حال شکایت از شلوغی ساختمان، همسایه‌های بی‌ملاحضه، فضاهای کوچک و طراحی ضعیف آپارتمان، عدم اختصاص پارکینگ بدون مزاحمت برای هر واحد، نبود انباری و یا کوچک بودن آن، عدم وجود فضای باز کافی برای بازی بچه‌ها، نبود فضای سبز مشترک در حیاط مجتمع و… هستند.

این‌ها همه مواردی است که ساکنین مجتمع‌های مسکونی با تعداد واحدهای زیاد مدام درگیر آن‌ها هستند.

اکثر مردم ترجیح می‌دهند در آپارتمان‌هایی زندگی کنند که ترجیحاً در هر طبقه آن یک واحد وجود داشته باشد و اگر کمی پرس‌وجو کنید خواهید دید که مردم به شدت به‌دنبال چنین آپارتمان‌هایی هستند.

اگر پلان ساختمان مسکونی خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که یک واحد مسکونی در هر طبقه وجود داشته باشد، رضایت ساکنین به شدت افزایش پیدا می‌کند و افراد حاضرند قیمتی بیشتر از عرف منطقه را برای این آپارتمان‌ها بپردازند.

امیدوارم که توجه به موارد مطرح شده در بالا، به شما در تصمیم‌گیری بهتر در مورد تعداد طبقات مجاز ساختمان و تعداد واحدها در هر طبقه کمک کرده باشد. هر سوالی درباره تعداد طبقات و تعداد واحدها در ساختمان دارید، در بخش نظرات همین صفحه مطرح کنید تا به آن پاسخ دهم.

اگر قصد احداث ساختمان دارید و یا برای طراحی یا اصلاح پلان معماری ساختمان خودتان نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

امیر راد

امیر راد

از سال 1381 میلیون‌ها کیلومتر خط کشیدم و ساختمان‌های مختلف را طراحی و اجرا کردم. اینجا در سایت رادآرشیتکت، تجربیاتم را با شما به اشتراک می‌گذارم.

کتاب 7 نکته طلایی
در طراحی ساختمان‌های مسکونی

با مطالعه این کتاب نکات بسیار مهمی درباره طراحی ساختمان‌های مسکونی و اینکه چطور باید پروژه‌های اجرایی خودتان را طراحی کنید، یاد خواهید گرفت.

کتاب طراحی ساحتمان های مسکونی

نظر یا سوالات خودتان را اینجا بنویسید...

3.7 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله

80 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
شیوا

احسنت??

غلامرضا سلطانی

سلام وعرض ادب جناب مهندس بزرگوار. ممنون از تلاشهای شما برای بسط وگسترش هنر طراحی و آموزش ترفندهای آن
برای ملک شمالی با مساحت 300 مترمربع و عرض 10 متر و یه واحد تجاری تجاری با مساحت 30 مترمربع ، چه طرح ونقشه ای را حضرتعالی پیشنهاد می دهید .منطقه 4 شمس آباد
با سپاس فراوان

میم

سلام و خسته نباشید .
منزل ما داخل یک کوچه ۶ متری واقع شده و رو به روی ما یک آپارتمان ۵ طبقه ساخته شده .
این ساختمان تقریبا تمامی طول کوچه رو درب ورودی قرار داده و میشه گفت هر مستأجر یک درب اختصاصی برای خودش لحاظ کرده و در طول ۲۰ تا ۳۰ متر حدودا ۶ درب پارکینگ و ورودی قرار گرفته …
یعنی عملاً آسایش رو از ما گرفتن و میگن رو به روی دیوار ورودی پارکینگ هم پارک نکنید ما نمیتونیم بریم داخل چون بعضی قسمت های کوچه ۴ متری هست هنوز ….

میتونیم جایی پیگیری کنیم ک حداقل چندتا درب رو ببندن و از بقیه درب ها رفت و آمد داشته باشن ؟!

محمد رضا سعیدی پیکر

استاد امیر راد سلام: ملک موروثی داریم که موقعیت شمالی دارد ابعاد آن پس از اصلاهی۴۳*۲۰ با پیاده رو به عرض ۴ متر و خیابان بلوار دار به عرض۲۴ متر در منطقه مرکزی گوهردشت، راهنمایی نقشه جهت چهار واحد در سطح را داشته باشم پیشنهاد سما چیست؟

محمد رضا

سلام برای یه ملک ۵۰۰ متری چند واحد میشه درآورد ( تو اون منطقه همه ۶ طبقه هستن) و کوچه بسیار پهنی داره و اینکه ملک جنوبی هستش

فاضل
پاسخ به  امیر راد

سلام
وقت بخیر
مساحت زمین ما ۱۶۰متر میباشد
که فکر کنم زیر بنا ۱۰۰ متر باشه
میشه تو یکی از طبقات دو واحد در آورد

محمد شفیعی

سلام زمینی به مساحت ۲۱۷ متر طول ۲۱/۷۰وعرض ۱۰ متر دو بر از سمت طول به خیابان ۳۰ متری و از سمت عرض به کوچه 6 متری آیا می توان برای هر طبقه دو واحد ساخت

ابراهیم فلاحی

سلام.عرض ادب‌.زمین ما 200متر دوکله.شمال به خیابان 30متری وجنوب کوچه 10متری.حداکثرطبقه که پارکینگ تامین بشه چندتاس.امکان داره زیرزمین بخوره تا همکف حداقل 30مترتجاری وفضای پارکینگ و انباری باشه و اینکه درب ورودی زیرزمین ازخیابون یاکوچه میشه؟جاش خیلی عالیه جلوش بازه تاکوه.موندم همینو بسازم یا بفروشم اگر نمیشه اینجوری که خواستم

امیر

سلام خسته نباشید
مساحت زمین ما ۱۹۲متر میباشد
ایا میتوان در هر طبقه دو واحد در آورد

دالغا
پاسخ به  امیر راد

تراکم شهرداری و منطقه مهم هست اول باید مشخص بده چقدر تراکم میدن بعدا،در تمانی طراحی ها اول تراکم و مجوز شهرداری مهم میباشد چرا در پاسخ هاتون اشاره نمیشود،

احمدرضا

سلام عرض ادب و احترام ملک ما دارای مساحت221 متر شمالی و با ابعاد24.65 متر(طول) و 9 متر (عرض) می باشدملک در پهنهR121 با سطح اشغال 60 درصد هست همچنین ملک در گذر(کوچه) با عرض8 متر قرار دارد و بافت فرسوده و بافت ناپایدار نیز در سیستم شهرداری ذکر شده هست آیا امکان دو واحده شدن را دارد ؟پیشنهاد تخصصی شما چیست تک واحدی یا دو واحدی در ضمن ملک در منطقه 14 شهرداری قرار گرفته و قدرت خرید افراد متوسط روبه پایین هست

علی

سلام ملک ما ۱۱در۲۰یعنی۲۲۰مترشمالی میشه دو واحدی که یک واحدجلو ویکی عقب ساخت طوریکه واحد پشتی هم نور داشته باشه یاباید اتوبوسی ساخته شود.۵طبقه

مانی

با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید در چند متری سه طبقه و پارکینگ می دهند چون خانه ما ۱۴۲متر است و ۱۵الی۲۰ متر عقب نشینی دارد خواهشاً زودتر جواب بدید خیلی ممنونم

vahid

توضیحات خیلی جامع و کاملی بود
بهره بردیم از توضیحات کاربردیتون

ضرغام

مهندس راد سلام
من زمینی 420 متری حدود اربعه 12در35 در نقطه خوب شیراز دارم
شهرداری دستور نقشه زیر زمین و 4 طبقه دو واحدی صادر کرده صلاح میدانید در هر طبقه دو واحد وسط دو واحدی طبقه فوقانی تک واحدی و طبقه همکف تک واحدی یا یک واحد سه خوابه و یک واحد یک خوابه اجرا کنم

محمدی

سلام وعرض ادب
زمین به مساحت ۱۹۹ متر بر خ ۴۵ متری جنوبی با ضابطه M113 در شیراز
پیشنهاد تجاری مسکونی

محمدی

سلام وقت عالی بخیر زمین ۲۵۰ متری عرض ۷ درکوچه ۶متری که درحال ده متری شدن هست جنوبی ضابطه R121
چند طبقه چند واحدپیشنهاد میشود
این زمین دوم هست تکراری نیست

موحدی

سلام، برای زمین ۱۶۰ متر مربع جنوبی گذر ۱۰ اجازه ساخت چند زیر زمین را میدهند؟ یک یا دو زیزمین؟ ممنون

دیباعارفی

سلام من لینک جلسه ی چهارم را دریافت نکردم ممنون میشم برام بفرستید

عابدین گچلو

سلام.یه زمین ۲۰۰متری که ۵۰متر تجاری داره میشه همکف پشت تجاری ۵تا پارکینگ تامین کرد؟

سیدجوادعلیزاده

سلام و عرض ادب خدمت شما مهندس بزرگوار…..
میخواستم نظرتون رو در خصوص نحوه اجرای ساختمان من بدونم…..یه زمین به متراژ ۲۹۲ متر جنوبی سر نبش دارم…..موافقت اصولی دو طبقه دو واحد رو پیلوت داده شده…..به نظرتون برم تغییرش بدم که دو واحد در هر طبقه و یک واحد هم‌کف بهم بدن؟؟؟
خدمتتون عرض کنم که طول و عرض زمین ۱۲ در ۲۴/۵ هست

مسعود فولادی مقدم

با عرض سلام خدمت دوستان
جناب راد در یک ساختمان با ۴ طبقه و ۸ واحد که هر واحد ۱۶۸ متر میباشد،آیا میتوان در یکی از طبقات به جای ۲ واحد ۱۶۸ متری،یک واحد ۲۰۸ متری و یک واحد ۱۲۸ متری ساخت؟آیا از نظر مهندسی و نقشه واحدها مشکلی پیش نمی آید که سه طبقه ،دو واحد ۱۶۸ متری باشد،و یک طبقه،دو واحد ۲۰۸ و ۱۲۸ متری؟
متشکرم

اکرم ساقی

با عرض سلام. در ابتدا از اینکه دانش خودتون را با ما در اشتراک میزارید تشکر میکنم. و بعد بیان کنم که ویدیو جلسه پنجم برای من مشکل داره و نشان داده نمیشه

دانی

سلام استاد.
زمینی داریم به مساحت 288متر و عرض 12.. در موقعیتی جنوبی.
به نظر شما 10پارکینگ در می آید؟

منصوره

ممنون جلسه بسیار عالی بود اما من متوجه نشدم کی میشه زیر زمین طراحی کرد و کی نمیشه

منصوره
پاسخ به  امیر راد

خیلی ممنون که وقت گذاشتین و جواب دادین.

افشین

وقت بخیر مهندس
لطفا بفرماییددر زیربنای ۱۴۰ متربا ویوی شرقی اتاق خوابها در سمت شمال بهتر است یاجهات دیگر
وباهمین زیربنا چون زمین از سطح گذر پایین می باشد ایااحداث زیر بنا موجه خواهد بود درصورت موجه بودن فقط برای پارکینگ چقد هزینه خواهد داشت بااختلاف سطح شیب حداکثر ۲متر
باتشکر از ارائه مطالب بسیارمفید

رامین شلتوکچی

سلام و‌عرض ادب خدمت مهندس عزیز
ما یه زمین شمالی به مساحت ۵۲۵ متر
طول ۲۱ در عرض ۲۵ که جمعا همون ۵۲۵ متر مربع میشود داریم
سازنده ای گفته که در این ابعاد ۶ طبقه ۳ واحدی در متراژ ۹۵ متر میتونه بسازه
به دلیل اینکه این زمین ۱۱ تا مالک داره
به نظر شما چنین زمینی که تو هر طبقه ۳ واحد ۹۵ متری میشود ایا نقشه خوبی برای همه واحد ها ازش در میاد یا خیر؟
و ایا از نظر شما راه دیگه یا نقشه ای بهتر از این‌میشود ر‌و این زمین اجرا کرد یا خیر؟
و سوال اخر اینکه ایا اصلا چنین متراژی(۹۵ متر) برای چنین ابعادی از زمین ۵۲۵ متر (طول ۲۱ در عرض۲۵)امکان پذیر هست یا نه
با سپاس فراوان

رامین شلتوکچی
پاسخ به  امیر راد

خیلی ممنون و سپاسگذارم مهندس عزیز???

زیبا شاکری

ممنونم.عالی بود کوتاه وپر محتوی

شیرین نیک نژاد

سلام خسته نباشید. ممنون بابت آموزش های عالی و پرمحتوا. میشه کل آموزش ها رو بصورت یکجا واسم بفرستید. اخه نوزدهم مصاحبه کاری دارم میخوام که اطلاعاتم در مورد طراحی پلان مسکونی کامل باشه. اگه بفرستید همه رو لطف بزرگی در حقم میکنید

محمد

سلام ووقت بخیر خدمت شما
می خواستم ببینم در زمین ۶۰۰ متری آیا می توان ۸ واحد ساخت ؟

آرزو عبیری

بسیار عالی ممنون از توضیحاتتون

Mohammad Eghbal

سلام آقای راد وقت بخیر ۵ طبقه روی پیلوت جواز دادند برای پارکینگ میتوانم زیر زمین احداث کنم و همکف لابی بزرگ و ۱ واحد در هر طبقه مجموع ۵ واحد در ۵ طبقه؟سوال دوم بنده میخاهم یک طبقه هم ب عنوان استخر و سالن ورزشی باشد آیا یک طبقه اضافه میتوانم احداث کنم یا باید از ۵ طبقه ۱ طبقه کسر کنم برای مشاعات استخر؟؟؟

مهدی حسنی

سلام مهندس ما یک خانه کلنگی در شیراز داریم کوچه 10متری زمین 150متری تا چند طبقه به ما مجوز ساخت میدن ابعاد زمین 10*15هست در به ساختمان جنوبی به نظر شما چهار طبقه مسکونی به یک طبقه پارکینگ میتونیم بسازیم

sosbddbs

سلام وقتتون بخیر زمین ۲۳۰ متری ایا چند طبقه چند واحدی میشه ساخت؟؟

shahram

با سلام
یک زمین به ابعاد ۱۷۶ متری سر نبش جنوبی, حداکثر چند طبقه میتوانم جواز بگیرم؟
قصد من این بود که ۵ طبقه یا ۴ طبقه تک واحدی مسکونی بگیرم و ۱ طبقه هم تجاری بگیرم. میخواستم ببینم آیا میتونم حیاط نگیرم و کل زمین مسکونی بگیرم؟ و آیا برای پارکینگ به مشکل بر میخورم یا نه؟

حسین مرادی

سلام مهندس منزل من ۲۰۰متر هست که درب حیاط آن در خیابان است و ۱۰مترش تو پیاده رو. درب پشت در کوچه هست به صورت راهرو ورود و خروجیش هست میخواستم بدونم با اینکه تراکم ۴طبقه در این منطقه هست هر طبقه چند واحد میتونم بگیرم و اینکه تجاری هم میتونم داشته باشم ضمنا عرض منزل ۱۲ونیم است

رویا

خیلی خوب و کاربردی مثل همیشه

الناز قره داغلو

یه سوال در مورد رشته معماری داخلی دارم، اینکه که میشه با لیسانس معماری داخلی تو امتحان نظام مهندسی ساختمان شرکت کرد؟

رضامرادی

باسلام وخسته نباشید خدمت شما.ببخشیدسوالی داشتم. من یک خونه توکوچه تقریبا ۳یا۴متری دارم که ۱۲۵ مترودوبر میباشد.اخرکوچه که به دوطرف منتهی میشه بن بسته. اگه بخواهم عقب نشینی بکنم حدود۹۰مترباقی میمانه.اگه بخواهم دوطبقه وپارکینگ بسازم آیامجوزساخت بهم میدن که اقدام بکنم؟ممنون میشم اگه راهنماییم کنید تشکر

م.اسدی

سلام و درود
خدمت جناب مهندس
زمین بنده ۲۰۰متری شمالی ۱۰در۲۰ میباشد
میخوام هرطبقه رو دو واحدی در بیارم..
نظرتون رو در مورد نقشه میفرمایید؟

شروین جاماسب

آقای مهندس راد، سلام و تشکر، من فیلم و مطالب جلسه پنجم را دریافت نکردم. تشکر میکنم اگر این جلسه را برایم ایمیل کنید.
با تشکر،
شروین

reza farzae

فیلم باز نمیشود

شروین جاماسب

سلام مهندس راد، سازنده ای که در نظر داریم، اصرار دارد که در زمین جنوبی ما که ۱۲ متر عرض دارد و ۳۴۸ متر مساحت دارد فقط می‌تواند دو واحد شمالی جنوبی در هرطبقه (۵ طبقه ساختمان) بسازد. ما اصرار داریم دو واحد شرقی غربی در هر طبقه داشته باشیم. سازنده می‌گوید در طرح پارکینگ مشکل ایجاد می‌شود و عرض هر واحد ۵.۵ متر می‌شود. لطفا راهنمایی کنید

رحیم پرویزی

با سلام و احترام
آقای مهندس من یک واحدی خریدم حدوداً ۱۰۰متر و مساحت کل ساختمان ۱۴۹/۵۰ متر میباشد، ساختمان دارای ۴ طبقه بوده ولی به دلایلی که نمیدانم ۵ طبقه ساخته و همه را هم فروخته ، سوال من اینجاست که هر طبقه دارای ۱ پارکینگ بدون مزاحمت بود ولی با ۵ طبقه شدن ۵ پارکینگ شده ،که جابجایی خیلی خودروها سخته شده ، آیا ما شکایت کنیم که طبقه ۵ که بعدا اضافه شده و پارکینگ هم بهش داده و جابجایی سخت شده میشه شکایت کرد و نتیجه گرفت؟
دیگه اینکه برای هر طبقه . استاندار پارکینگ ۲/۵عرض و ۵ متر مگه نیست؟اگر هست مال همه کمتر از آن است.
خواهشاً راهنمایی فرمایید. مرسی و ممنونم.

رحیم پرویزی
پاسخ به  امیر راد

باسلام و احترام مجدد
آقای مهندس تشکر از راهنمایی های ارزندتان.
البته اسناد چند روز دیگه درمیاد و سازنده همه طبقات را با پارکینگ فروخته ، و ما اعتراض کردیم و گفتیم که به طبقه آخر پارکینگ دادی و جابجایی برای ما سخت شده ،سازنده گفت تمام پارکینگ ۵ طبقه مورد تایید نظام مهندسی است و تایید شده.
آقای مهندس با متراژ ۱۴۹/۵ و واحد جنوبی چطوری ۵ طبقه دادن؟
و با این متراژ کم چطوری ۵ پارکینگ دادن؟
آیا شکایت کنیم امکان داره پارکینگ آخر حذف بشه؟(با توجه به اینکه سندها گفته تا آخر سال میاد)

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
اسکرول به بالا

دوره جعبه‌سیاه معماری

10 جلسه آموزش طراحی ساختمان

480.000 تومان

رایگان!

همین الان ثبت‌نام و بلافاصله تمام جلسات را مشاهده کنید

کتاب معماری

7نکته طلایی در طراحی ساختمان‌های مسکونی

با مطالعه این کتاب نکات بسیار مهمی درباره طراحی ساختمان‌های مسکونی و اینکه چطور باید پروژه‌های اجرایی خودتان را طراحی کنید، یاد خواهید گرفت.

دانلود آموزش برش پله در اتوکد

برای دانلود فیلم باکیفیت آموزش ترسیم برش انواع پله در اتوکد، لطفا ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید.

دریافت آموزش‌های رایگان معماری

برای عضویت در گروه ویژه سایت رادآرشیتکت و دریافت آموزش‌های رایگان معماری، همین الان ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید.

ترسیم پلان معماری با 7 دستور اتوکد

برای دانلود آموزش ترسیم پلان معماری با 7 دستور اتوکد ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید.

دانلود بلوک‌های مبلمان استاندارد

برای دانلود فایل اتوکد بلوک‌های مبلمان استاندارد، ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید.

خبرنامه آزمون طراحی نظام‌مهندسی

برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به آزمون نظام‌مهندسی و دریافت آموزش‌های رایگان، ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید.

مراحل نقشه‌کشی سازه‌های فولادی و بتنی

برای دانلود فیلم کامل مراحل نقشه‌کشی سازه‌های فولادی و بتنی ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید.

نحوه محاسبه ارتفاع ساختمان

برای دانلود فیلم باکیفیت آموزش نحوه محاسبه ارتفاع ساختمان، ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید.

دانلود ویدئوی آموزش ستون‌گذاری

برای دانلود فیلم باکیفیت و فایل پی‌دی‌اف آموزش ستون‌گذاری ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید.